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There is still a lack of knowledge on how to effectively help the long-term unemployed into employment. We evaluate a wide range of active labour market policies for this target group, using a dynamic matching approach. Measures vary considerably in the extent to which they improve labour market prospects. Human capital-intensive training programs that substantially enhance vocational skills and employment programs are most effective, short activating job search training the least. Our results suggest that not only wage subsidies in the private sector, but also direct job creation in the public and non-profit sectors can work, if properly designed.
In a randomised controlled trial in Austria, lowering caseloads for caseworkers in a Public Employment Office led to more meetings with unemployed clients, more job offers, more programme assignments, and more sanctions for noncompliance with job search requirements. It shortened unemployment spells through faster job entry, but also through more exits from the labour force in the 2 years following treatment. The duration of unemployment was reduced for a number of subgroups of the unemployed, but not all benefitted from increased employment. For women and foreigners, lower caseloads led to more time out of the labour force. The quality of jobs after unemployment, measured by wages, did not change. A cost–benefit analysis suggests that lower caseloads not only shorten unemployment but also save public costs.
Rainer Eppel und Helmut Mahringer beleuchten die Chancen und Risiken unterschiedlicher Gestaltungsvarianten eines Experience Rating in der Arbeitslosenversicherung. Hintergrund dafür ist der Befund, dass eine durch pauschale Arbeitgeberbeiträge finanzierte Arbeitslosenversicherung unerwünschte Umverteilungseffekte produziert und Anreize zu vermehrten, häufig nur vorübergehenden Beschäftigungsbeendigungen setzt. Unternehmen trennen sich von Beschäftigten und stellen nach kurzer Unterbrechung oft dieselben Personen wieder ein, um kurzfristige, saison- und nicht saisonbedingte Schwankungen des Personalbedarfs auszugleichen. Die Unternehmen sparen mit dieser Strategie Personalkosten, wälzen aber Kosten auf die Arbeitslosenversicherung ab, die besonders Unternehmen mit Arbeitslosigkeit vermeidender Personalpolitik tragen müssen. Studien zeigen für die USA, Kanada und einige Länder Europas, dass vorübergehende Beschäftigungsunterbrechungen für einen substanziellen Anteil der Arbeitslosigkeit verantwortlich sind. Ein Experience Rating in der Form erfahrungsbasierter und risikoabhängiger Arbeitgeberbeiträge birgt die Chance, ein Übermaß an vorübergehenden Kündigungen zu vermeiden und die Arbeitslosigkeit sowie die Folgebelastungen für die Arbeitslosenversicherung zu mindern. Risikofaktoren, die bei der Beitragsgestaltung berücksichtigt werden sollten, liegen besonders in einer zu starken Einschränkung der Flexibilität der Unternehmen, einer Verschärfung von Unternehmenskrisen und einer Hemmung von Neueinstellungen auf Kosten der Jobchancen von Arbeitslosen.
in: Federal Chamber of Labour, ÖGB, How to Make It Work: Strategische Ansätze für eine Politik, die Arbeit schafft
Book chapters, contributions to collected volumes, Verlag des Österreichischen Gewerkschaftsbundes, Wien, January 2015, pp.17-22, http://blog.arbeit-wirtschaft.at/wp-content/uploads/2015/04/AW_Blog_eBook_1-2015_EV_web.pdf
Online since: 19.01.2016 15:28
Thomas Leoni, Rainer Eppel
in: Barbara Blaha, Jakob Kapeller (Eds.), Solidarität. Beiträge für eine gerechte Gesellschaft
Book chapters, contributions to collected volumes, Braumüller, Wien, 2011, pp.119-136
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